Az OSA Archívumban, az Eleven Emlékmű csoport szervezésében láthattam egy portréfilmet ifjabb Bibó Istvánról, felmenőiről, családtörténetéről.
----------------------
Korábban már volt alkalmam ifj Bibó Istvánt meghallgatni, akkor
is, most is lenyűgöző, ahogyan édesapjának stílusát, emberi és
intellektuális színvonalát személyében tovább viszi.
A filmből egyébként - sajnos - Bibó Istvánról tudunk meg viszonylag a legkevesebbet, legalábbis kevés újat - műsoridőben és hangsúlyban is a nagyapa, Ravasz László püspök hazai zsidósággal szemben elkövetett bűneiről, a megbánásról, a szembenézés kérdéséről esik a legtöbb szó - és ez egyáltalán nem érdektelen.
A filmből egyébként - sajnos - Bibó Istvánról tudunk meg viszonylag a legkevesebbet, legalábbis kevés újat - műsoridőben és hangsúlyban is a nagyapa, Ravasz László püspök hazai zsidósággal szemben elkövetett bűneiről, a megbánásról, a szembenézés kérdéséről esik a legtöbb szó - és ez egyáltalán nem érdektelen.
-------------------------------
2016 június 2.
Eleven Emlékmű szervezésében az OSA Archívumban vetítés:
„Bibó István filmje” - készítette Kádár Éva, Németh Annamária, Hosszú Gyula
„Bibó István filmje” - készítette Kádár Éva, Németh Annamária, Hosszú Gyula
https://www.facebook.com/events/477932602405036/
76 perces
ifj Bibó István művészettörténész mesél emlékeiről, apjáról
és nagyapjáról
BIBÓRÓL:
- 1957 elején megszűntek a kivégzések, áprilisig csönd –
március 15-én a Kossuth-díjasok névsora kellemes meglepetés: ez
már a konszolidáció? Reménykedtek, Bibó is. Márc 15 körül
nagy viták, szabad-e elfogadni a díjat (Illyés, Németh László,
Fülep Lajos, Borsos Miklós pl) – de hát hogy jönne ő ahhoz,
hogy évtizedekkel idősebb nagy öregeknek megmondja, szabad-e
elfogadni... Aztán az újabb kivégzésekről érkező hírek
kapcsán Bibó felsóhajtott: - talán mégsem kellett volna
elfogadni...
- 1968-ban a fia megkéri, hogy neki és barátainak tartson egy kis
házi előadást, politikáról, hitről. Bibó „elég rendesen
felkészült”.... Egy dolgot emelt ki a filmben a fia:
„szabadgondolkodó keresztyén vagyok” mondta Bibó – fontos a
sorrend, nem keresztyén szabadgondolkodó.
- 1944-ben Bibó jelen volt, amikor Ravasz László püspök a
családtagjaival Bibliát olvasott: az ószövetségi rész arról
szólt, hogy a zsidók írmag nélkül kiirtottak egy szomszédos
népet. „Egyik, nem éppen a legokosabb nagynéném megjegyezte,
hogy na most a zsidók is megkapják...” Bibó a fiának erről
elmondta, hogy emlékezetes: Ravasz László egy hanggal, egy
gesztussal sem jelezte, hogy álljon le, és nézzen magába...
(Bibó és apósa viszonyáról: rendkívül nagy távolság a nézetek között, Ravasz László a konzervatív úri osztály képviselője, Bibó, ahogy önmagát meghatározta, szabadgondolkodó keresztyén, nyitott a baloldal felé is – ifj Bibó azonban nem emlékszik parázs vitákra. Ahogy megfogalmazza, Bibót a Ravasz-család el- és befogadta, Bibó rendkívül tisztelettudó viszonyt ápolt a családtagokkal – és mint mondta, „az emberi színvonal” is tökéletesen kezelhetővé tette a különbségeket.
Miközben, mint ifj Bibó utal rá, a „Zsidókérdés” tanulmánynak már az első oldalain teljesen egyértelművé teszi Bibó, hogy mi a véleménye arról a magyar nemz-ker úri osztályról, amelynek Ravasz László püspök vezető képviselője volt...)
(Bibó és apósa viszonyáról: rendkívül nagy távolság a nézetek között, Ravasz László a konzervatív úri osztály képviselője, Bibó, ahogy önmagát meghatározta, szabadgondolkodó keresztyén, nyitott a baloldal felé is – ifj Bibó azonban nem emlékszik parázs vitákra. Ahogy megfogalmazza, Bibót a Ravasz-család el- és befogadta, Bibó rendkívül tisztelettudó viszonyt ápolt a családtagokkal – és mint mondta, „az emberi színvonal” is tökéletesen kezelhetővé tette a különbségeket.
Miközben, mint ifj Bibó utal rá, a „Zsidókérdés” tanulmánynak már az első oldalain teljesen egyértelművé teszi Bibó, hogy mi a véleménye arról a magyar nemz-ker úri osztályról, amelynek Ravasz László püspök vezető képviselője volt...)
- Bibó letartóztatása után: semmiféle információ nincs a
családnak – anyuka a Szabad Európa sistergős-sercegős adásából
próbál esténként tájékozódni...
Nagy Imre kivégzése után döbbentek rá, hogy itt akár halálos ítélet is lehet – miért ne?...
A szentendrei piacon szólt Bibó Istvánnénak egy ismerős, hogy „a Bibó-perben van egy halálos ítélet”... Kétségbeesve megkeresték az ügyvédet (ezt az egyet valamiért tudhatták, hogy kit rendeltek ki... ő azonban közölte, hogy nem adhat információt, nem is adott...) - ezután kerülő úton szereztek információt az ítéletekről – és amikor kiderült, hogy a kivégzés-pletyka téves volt, a súlyos börtönbüntetés szinte megnyugvás volt...
Nagy Imre kivégzése után döbbentek rá, hogy itt akár halálos ítélet is lehet – miért ne?...
A szentendrei piacon szólt Bibó Istvánnénak egy ismerős, hogy „a Bibó-perben van egy halálos ítélet”... Kétségbeesve megkeresték az ügyvédet (ezt az egyet valamiért tudhatták, hogy kit rendeltek ki... ő azonban közölte, hogy nem adhat információt, nem is adott...) - ezután kerülő úton szereztek információt az ítéletekről – és amikor kiderült, hogy a kivégzés-pletyka téves volt, a súlyos börtönbüntetés szinte megnyugvás volt...
- amikor Bibó a börtönben ült, egyszer egy gödöllői
parasztember jött a Szemlőhegy utcába. A fiúval beszélt:
elmondta, hogy 1948-ban hallotta előadást tartani Bibót egy
parasztpárti gyűlésükön,örökre emlékszik rá, most hallotta,
hogy börtönben van, és hozott egy zsák lisztet, három méter
kolbászt, élelmet. Fülep Lajos pedig az egyetemen beszélgetett el
az ijfú Bibóval, elmondta, hogy mennyire kiváló embernek tartja
az apját, és egyhavi nyugdíját (3 ezer forintot) küldte az
egyedül maradt anyukának. Ezt a fiú anyjának és nagyapjának
mesélte el, apjával szabadulása után nem került szóba. Eljutott
Bibóhoz, hogy Fülep milyen jóindulatúan emlegette („nincs nap,
hogy ne gondolnék Bibőra” - de csak Fülep 1970-es halála után
mondta el a fia, hogy ő is a nagylelkű segítők között volt...
Bibó Istvánt ez elszomorította, bűntudatot keltett benne...
A filmben említi még Illyés Gyuláék segítségét: Illyés lánya 57-ben befejezte a franciaországi gimit, de itt is érettségit kellett tennie. Ifjú Bibó korrepetálta matekból, 10 frt-os óradíjjal. Hó végén mindig a megállapodás szerinti háromszorosát kapta...
A filmben említi még Illyés Gyuláék segítségét: Illyés lánya 57-ben befejezte a franciaországi gimit, de itt is érettségit kellett tennie. Ifjú Bibó korrepetálta matekból, 10 frt-os óradíjjal. Hó végén mindig a megállapodás szerinti háromszorosát kapta...
- Emlék Ortutayról: a koalíciós korból maradt tisztelet és
ismeretség alapján a család a börtönévek alatt kapcsolatba
lépett vele. Ifjabb Bibó édesanyja elmondása alapján keserűen
emlegeti, hogy Ortutay ugyan nem volt elutasító – bár érdemben
nem is segített (nem is tudott volna?), de nem állta meg, hogy
Bibót ne szapulja: „leszamarazta”, azzal vádolva, hogy politikai
érzék híján van, hiszen szamárság nyilvánvalóan sokkal
erősebb féllel szembeszállni. (Erdei Ferencet sokkal tisztább és
egyenesebb barátként említi.)
- szabadulás a börtönből: hazatelefonált, hogy jön már, Ravasz
Boriska taxival akart érte menni, de Bibó már nem bírta
türelemmel, két órán át bevillamosozott Budára. Ebbe a két
órába, a féltésbe a felesége majdnem beleőrült...
1965 körül a Bölcsészkaron ismeri meg későbbi feleségét,
Juditot ifjú Bibó, az ő családja, különösen apja a zsidókkal
kapcsolatban a régi nemz-ker középosztályi nézeteket vallja.
Judit éppen akkoriban küzd ezzel. Ifj Bibó odaadja neki Bibó
„Zsidókérdés” tanulmányát: Judit elmondja, hogy ez
felszabadító élmény volt, megvilágosodás...
(Ifjabb Bibó emlékszik családja és barátnője első
találkozására. Örültek, hogy református, vallásos lányt
választ, de később megvallották fiuknak, hogy aggódtak, milyen
lesz a jelölt – esetleg egy sótlan, humortalan teremtés,
„kakabarna” zubbonyban-szoknyában... Megkönnyebbültek, hogy
vidám, élénk, humorérzékkel bíró lányt vitt a házhoz....)
RAVASZ PÜSPÖKRŐL
életrajzi érdekességek a leányfalui gyümölcsösben, szőlőben eltöltött öregkorról (1975-ben halt meg)
életrajzi érdekességek a leányfalui gyümölcsösben, szőlőben eltöltött öregkorról (1975-ben halt meg)
de a legnagyobb figyelem a zsidótörvény megszavazására, a
holokauszt idején tanúsított magatartásra, a felelősségre
irányul a filmben.
1938. első zsidótörvény – Ravasz László a felsőházban
törvény mellett érvel: „a zsidók asszimilációja a
középosztály és az értelmiség szintjén zajlik, de fennáll a
veszély, hogy a magyar középosztály és értelmiség
asszimilálódik a zsidókhoz – ez nem lehet nemzetünk
célja...”
Ez a RL beszéd legalja: „kaftános, jiddisül beszélő zsidók a kelet-magyarországi vonatokon – ez Árpád népe?” (Derültség a zsidótörvény megszavazására készülő Országgyűlésben) – ifj Bibó erre utal: az elemzés, érvelés a holokauszt előtti időkben még tekinthető rossz helyzetfelmérésnek, de ez a viccelődés, a zsidók bántása rettenetes vétség...
Ez a RL beszéd legalja: „kaftános, jiddisül beszélő zsidók a kelet-magyarországi vonatokon – ez Árpád népe?” (Derültség a zsidótörvény megszavazására készülő Országgyűlésben) – ifj Bibó erre utal: az elemzés, érvelés a holokauszt előtti időkben még tekinthető rossz helyzetfelmérésnek, de ez a viccelődés, a zsidók bántása rettenetes vétség...
1944. április, (Pro Memoria, Ravasz László emlékirata): Perényi
Zsigmond felsőházi tag jön Ravaszhoz, Kárpátaljáról,
Kelet-Magyarországról hoz tudósítást a gettósítás szörnyű
bánásmódjáról – mindketten tudják, hogy a „munkára viszik”
hazugság, a lengyel és szlovákiai zsidóság kiirtása után mi
jövünk... Ravasz Horthyhoz megy, fellépést kér („Most beteg
emberek kezében az irányítás, velük szemben meg kell tenni, amit
lehet”) Horthy ingerült: elmagyarázza, hogy a németek munkaerőt
kértek, kialkudtuk, hogy ne magyar százezrek menjenek, hanem a
németek fogadják el, hogy a zsidók mennek munkára – a
családtagok elhurcolását pedig azzal magyarázza, hogy
„igazságtalan lenne, hogy a hátramaradó családokat a magyar
közösség tartsa el”.... (Nem emlékeztet ez a mai fideszes
érveléstechnikára, amellyel bármi eltűrhetetlent sima beszéddel
megmagyaráznak?) - Horthytól távozva Ravasz azt a következtetést
vonja le, hogy „a kormányzó urat félrevezették” (RL részéről
ez is jókora csúsztatás, ahelyett hogy megállapítaná, a
Corvin-láncot neki adományozó őfőmélts egy címeres, magának
és a külvilágnak is hazudozó gazember....)
Már javában zajlik a deportálás, amikor Ravasz arra kéri Serédi
Jusztiniánt, tiltakozzanak együtt – a katolikusok azonban
elutasítják, ők majd külön körlevelet akarnak kiadni
1944. június 20-án (! - már majdnem befejezve a vidéki zsidóság kiirtása...) kilenc ref. püspök ad ki körlevelet, „az ártatlanok vére népünk fejére hull”...
1944. június 20-án (! - már majdnem befejezve a vidéki zsidóság kiirtása...) kilenc ref. püspök ad ki körlevelet, „az ártatlanok vére népünk fejére hull”...
-----------
Ifjabb Bibóról és édesapja bátorságáról 2011-ben írtam, a Pécsi Stopon még vannak működő linkek:
http://www.pecsistop.hu/velemeny/a-demokrata-nem-fel-de-gyomorpanaszai-lehetnek/969504/
A demokrata nem fél, de gyomorpanaszai lehetnek
A demokrata nem fél, de gyomorpanaszai lehetnek
2011. december 05. | 05:07
http://pecsistop.hu/belfold/jot-tett-a-cenzura-itt-a-bibo-light/960353/
Jót tett a cenzúra - itt a Bibó-light
Jót tett a cenzúra - itt a Bibó-light
2011. november 14. |
14:16
a képen: Ifjabb Bibó István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése