Az alábbi cikkem a Népszabadság Fórum rovatában jelent meg 2001 nyarán (a linket nem találom a honlapon, ezért itt megismétlem).
Ahogy most az újabb budapesti olimpiai izgalmak kapcsán ismét elolvastam, hasonlóképpen írnám meg ma is. Talán annyit fűznék hozzá erősebben, hogy a magyar politikai rendszer és az államgépezet szétrohadása, amely az elmúlt másfél évtizedben, különösen a 2010 óta kialakult banditarezsimben kiteljesedett, garantálja, hogy egy sikeres olimpiai pályázat megvalósítása erős bűzzel járna a mi fülledt Kárpát-medencénkben...
Az olimpia mint tudatosan gerjesztett válság
A nyári olimpiai játékok nem egyszerűen a világ legnagyobb sporteseményét jelentik, hanem néhány évtizede a világ legnagyobb üzletét is. Az olimpia
egyszerre gigantikus építési projekt, médiaünnep, nagyszabású
marketingvállalkozás és a végletekig koncentrált turisztikai kampány. Az
a város, amely olimpia szervezésére
vállalkozik, egészen biztosan válságok és konfliktusok sorozatát hozza
magára anélkül, hogy tudni lehetne, termékeny lesz-e ez a válság?
Sydney 2000 egybehangzó vélemények szerint annyira sikeres nyári olimpia
volt, hogy példa lehet a jövő olimpiái számára. Arra is példa lehet
azonban, hogy ilyen méretekben és időtávban mennyire nem tervezhető
tökéletesen az emberi cselekvés. Irtózatos költségek és energiák
befektetése ellenére is a legváratlanabb pontokon omolhat össze az előre
eltervezett menetrend.
Sydney esetében az egymást erősítő
szerencsés körülmények hatalmas sikerré varázsolták a nagy cirkuszt. A
korábbi
olimpiák egy része viszont mindmáig a bajok miatt maradt
emlékezetes, amelyeken nem sikerült úrrá lenni.
Az előjelek a sydneyi olimpia
előtt is aggasztóak voltak. A helyi közvélemény inkább aggódott, mint
lelkesedett. A média a megnyitó előtti hetekig rendkívül kritikus
szemmel figyelte az előkészületeket. Nem túlzás, hogy az olimpia
szervezésére 1993-ban felállított szervezet, a Socog vezetője, Michael
Knight kifejezetten ellenséges légkörben küzdött az akadályokkal.
Nem javította a hangulatot, hogy a
szervezőknek menet közben súlyos kritikát kellett elszenvedniük a
NOB-tól. Sokan a fenyegető katasztrófa előjeleként értékelték, hogy a
szponzorok közül a Reebok látványosan visszalépett, és a Visa is a
széles nyilvánossággal osztotta meg a Socoggal kapcsolatos negatív
tapasztalatait.
Talán paradoxonnak tűnik, de azt is az
elképzelhetetlen méretű vállalkozás tervezhetetlenségének jeleként
értékelhetjük, hogy még a kritikusok sem tudták pontosan előre jelezni,
mi várható. Végül is nem omlott össze Sydney közlekedése. Nem árnyékolta
be az eseményeket az ausztrál őslakosok kilátásba helyezett
tiltakozása. Az a félelem sem igazolódott, hogy az ausztrál közönség
érdektelensége miatt az események nem hoznak majd megfelelő bevételt.
Ezeknek éppen az ellenkezője valósult meg, ami a szervezőket is
meglepte.
A Sydney 2000 szervezői képesek voltak
tanulni a korábbi olimpiák kudarcaiból – különösen Montreal pénzügyi
botladozásaiból és Atlanta szervezési fiaskóiból. Erőiket néhány
kulcspontra összpontosították. Mindenekelőtt arra, hogy az olimpia létesítményei idejében és a tervezett költséggel felépüljenek.
Nagyon ügyeltek az olimpia
idején segédkező 62000 önkéntes kiválasztására és felkészítésére is.
(Atlantában csak 18 hónappal a megnyitó előtt kezdték meg a toborzást,
és a játékok idején kaotikus viszonyokat teremtett, hogy az elégedetlen
önkéntesek 10 százaléka lemorzsolódott.) A Sydney 2000 szervezői már
1997-ben hozzáláttak a specialisták – például az egészségügyi személyzet
– kiválasztásához, és szellemes ösztönzési rendszerrel mindvégig
biztosították az önkéntesek lelkes közreműködését.
Végül, de nem utolsósorban a Sydney 2000 szervezőinek a "Zöld Olimpia"
meghirdetésével sikerült megtalálniuk azt a kulcsfogalmat, amely
világszerte érthető és vonzó küldetést adott a város nyári olimpiájának.
Már Sydney pályázatának sikerében is szerepet játszott, hogy a város a
vegyipar által súlyosan elszennyezett Homebush Bay partján jelölte ki az
olimpiai falu helyét, ezzel
természetesen vállalva a szennyezés elhárítását. (A kitűzött célt csak
részben sikerült elérni – a Greenpeace szerint a Homebush Bay ma is a
világ egyik legszennyezettebb vízi útja.) Egyértelmű siker volt viszont a
környezetbarát olimpiai falu
felépítése. Létrejött a világ legnagyobb, kizárólag napenergiával
ellátott városrésze, és arra is joggal büszkék az építők, hogy a
parkosítást kizárólag helyben őshonos növényzet telepítésével végezték
el.
Sydney végül is megerősödve került ki a sikeres olimpiai
pályázata által magára zúdított válságból. Ebből természetesen nem
következik, hogy más városok, például Budapest számára is termékeny
hatású lenne egy hasonló válság az elkövetkező években. Éppúgy megvan az
esélye az ellenkezőjének, a feszültségek növekedésének, a szétesésnek. A
végeredmény nagyrészt a szerencsétől függ, és csak kisebb részben a
vezetők színvonalától.
Nincs a világon olyan metropolisz,
amely kétségbeesett erőfeszítések nélkül képes lenne 16 nap leforgása
alatt a szokásos forgalmon felül 31 millió utazást lebonyolítani
tömegközlekedési vonalain. (2000 őszén Sydney ekkora terhelést viselt
el. Vessük ezt össze azzal, hogy a BKV összes vonalán az évente
szállított utasok száma 1 milliárd 400 millió alatt van. 16 napra
számítva ez az összes budapesti és város környéki járaton 61 millió
utazást jelent, ami azonban eloszlik a város hatalmas területén. Nehéz
elképzelni a jelenlegi napi utasforgalom felét kitevő vendégsereget,
amint egy viszonylag kis területen ingázik kényelmesen és kulturált
körülmények között.) Nem létezik olyan világváros, amelyet ne sodorna
válságba, ha ilyen rövid időszakban egyszerre 11 ezer sportolót, 5 ezer
kísérőt, 17 ezer sajtóst, a díszvendégek hadát és a versenyekre kíváncsi
százezreket kell kifogástalan körülmények között vendégül látnia.
(Budapest jelenleg a frissen átadott és épülő szállodákkal együtt is
csak körülbelül 20 ezer nemzetközi színvonalú szálláshellyel
rendelkezik.) S végül az is érdekes kérdés, bár a hajdani olimpiákkal
kapcsolatban csak ritkán teszik fel, hogy az olimpia
három hete után mi történik a hatalmas terhelés elviselésére
kialakított kapacitásokkal. (Magyarországon, ahol átlagosan 2-4 ezer
ember látogat egy-egy "első osztályú" labdarúgó-mérkőzést, és ennek
tudatában is milliárdok jutnak több tízezres befogadóképességű stadionok
rekonstrukciójára, még kevésbé szokás ilyeneket kérdezni, mint másutt.)
A vállalatok világában nem ismeretlen a
belső szervezeti válságok tudatos gerjesztésén alapuló vezetési
módszer. A krízismenedzsment azon az elven alapul, hogy a szervezet
szokatlanul nehéz helyzetbe hozása – például valamilyen megrázó
konfliktus tudatos kiélezésével – az egyébként nem mozgósítható energiák
felszabadításával járhat. 1998 óta tapasztalhattuk, hogy Orbán
Viktortól (és azoktól, akikre hallgat) nem idegen ez a felfogás.
Gyakorta és kedvtelve sokkolják az országot. Nos, inkább egy olimpiai
pályázat ötletével sokkoljanak, mint a demokratikus jobbközép
felszámolásával. Az előbbi, ha sok esély nincs is rá, még jól is
elsülhet.
Tamás Tibor
közgazdász
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése